Bez szybkiego i niezawodnego hosta nie ma dobrej wydajności SEO – krótko mówiąc, związek między tymi dwoma elementami można podsumować. Zobacz, dlaczego wybór serwera do hostowania Twojej witryny wpływa na pozycję i co zrobić, aby zmaksymalizować swoje szanse na uzyskanie wysokich wyników w SERPach.
Czy hosting naprawdę jest tak ważny dla SEO, jak mówią?
Tak, parametry i sposób działania usługi hostingowej wpływają na wyniki optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.. Ale bądź ostrożny! Musisz być bardzo ostrożny podczas oglądania. Wiele informacji w Internecie na ten temat to w rzeczywistości artykuły sponsorowane promujące jednego lub drugiego dostawcę usług hostingowych.
Dlatego często zwracają uwagę na potencjalnie ważne funkcje, które w rzeczywistości mogą mieć niewielki wpływ na kwestie SEO. Dobrym przykładem dla wielu jest dostępność adresów IP klasy C – do niedawna często przedstawiano to jako zaletę usług hostingowych w stosunku do pozycjonowania. Wbrew pozorom nie musi to być czynnik zwiększający jego skuteczność.
Istnieją jednak aspekty usług hostingowych, które bezpośrednio wpływają na Twoją pozycję w Google – w tym Core Web Vitals, a w szczególności czas ładowania największego elementu treści (LCP) na stronie lub pierwsze opóźnienie wejścia (FID).
Co wyróżnia dobry hosting SEO? Dobre wsparcie pozycjonowania
Hosting umożliwia szybkie, bezpieczne i bezproblemowe ładowanie strony. Funkcje te zapewniają wygodę, dlatego są ważną częścią algorytmów Google. Jakie parametry to przekłada?
Wysoka dostępność
W idealnym przypadku usługa hostingowa powinna mieć 100% dostępności. Jednak w realnym świecie „wystarczy”, aby ta wartość była jak najbardziej zbliżona do stu. Jeśli na dłuższą metę wynosi około 99%, ryzyko utraty dostępu do strony jest znikome. Warto sprawdzić, czy niski wskaźnik awaryjności hostingu z wysokim SLA – oczekiwana wartość 99 – potwierdza dostępność do 99,99%.
Jest to ważne, ponieważ jeśli roboty Google wykryją, że witryna jest niedostępna, może zostać usunięta z ich indeksu lub tymczasowo ukryta przed SERPami.
Szybkość serwerów hostingowych
Informacja „brak limitów transferu” niekoniecznie oznacza, że strona przypisana do danego serwera otworzy się szybko. Jak dotąd jest to bardzo ważne dla SEO – strony otwierające się bez końca nie będą miały wysokich pozycji w SERPach. Powód jest prosty: użytkownik nie może w krótkim czasie uzyskać niezbędnych informacji na ich temat. Musi poczekać, aż zabierze go z powrotem i przejdzie do następnego rekordu na liście.
Na szybkość serwera hosta wpływają np. parametry procesora oraz ilość dostępnej pamięci RAM – należy je dostosować do oczekiwanego stopnia obciążenia strony. Im większa usługa, tym wyższe związane z nią wymagania; Dyski typu w serwerach – podczas korzystania z dysków twardych ich działanie ulega spowolnieniu. Obecnie NVMe SSD to najszybsze rozwiązanie, nawet ponad 10 razy szybsze niż standardowe dyski SSD.
Niewystarczająca prędkość serwera hostingowego powoduje, że strona nie spełnia wymagań Web Core Vitals, co skutkuje gorszymi wynikami SEO.
Istotna może być również lokalizacja serwerów hostingowych – powinna być jak najbliżej zamierzonych klientów odwiedzających witrynę. Warto jednak pamiętać, że usługi w chmurze cieszą się coraz większą popularnością i w tym przypadku ich fizyczna lokalizacja jest mniej istotna.
Bezpieczeństwo hostingu jako „standard”
Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania wpływa to, czy jest ona bezpieczna dla użytkownika. W przypadku wykrycia złośliwego skryptu Google szybko oznaczy witrynę jako niebezpieczną, a nawet usunie ją z indeksu.
I choć na bezpieczeństwo serwisu wpływa wiele czynników – m.in. częstotliwość aktualizacji wtyczek, serwer hostingowy również odgrywa rolę. Szczególnie ważne jest to, że: obsługuje korzystanie z bezpłatnych certyfikatów SSL – ich użycie jest obecnie standardowym wymogiem SEO każdej strony internetowej.
Te, które są dostępne za darmo, na przykład w ramach LetsEncrypt, są więcej niż wystarczające do zabezpieczenia małej witryny lub witryny, która nie przetwarza dużej ilości danych użytkownika; oferował dodatkowe zabezpieczenia – np. backup danych czy filtry antyspamowe i antywirusowe zwiększają bezpieczeństwo strony głównej i pomagają szybko przywrócić jej pełną funkcjonalność w przypadku problemów.
Jak widać, wybór dobrego hostingu to jeden z fundamentów skuteczności SEO.
Przyglądamy się więc obiektywnie różnym usługom i sprawdzamy, czy za hasłami marketingowymi idą konkretne rozwiązania techniczne, które pomagają w skutecznym pozycjonowaniu.